Bør man investere i kaffeaktier?

x15

Kaffe er både et af de mest interessante, men også mest volatile råvarer du kan investere i. Kaffe indtages nu dagligt af ca. 1 milliard mennesker verden over, og er faktisk verdens mest populære drik.

Den store popularitet appellerer selvfølig også til en række investorer. Hvis du har lyst til at eje en del af en kæmpestor industri, bør du først sætte dig grundigt ind i hvordan du køber aktier

Det kan være en god investering at investere i kaffe. Investering i råvarer som f.eks. kaffe kan beskytte mod inflation. Kontanter op bankkontoen mister værdi over tid. Priserne på råmaterialer stiger imidlertid sammen med de generelle prisstigninger. 

 

Hvorfor investere i kaffe?

Kaffe er en voksende forretning for verdens største forbrugsvare virksomheder. Det er også et tidløst produkt, der sandsynligvis vil tiltrække opmærksomhed, når folk i Kina og andre lande går ind i middelklassen, arbejderklassen, og forbrugerne overvejer alternativer til sødede drikkevarer som sodavand.

Der er stor konkurrence i kaffebranchen, men uanset om du leder efter vækstaktier eller udbytteaktier, kan du finde den rigtige pasform i kaffeaktier. 

 

Hvordan investerer man i kaffe?

Der er forskellige måder du kan investere i kaffe på. Man kan vælge at handle direkte i prisen på råvaren. Det er også muligt at købe aktier i virksomheder, der er aktive inden for kaffe sektoren. 

Der er to primære typer kaffebønner, Arabica og Robusta.

Sara Lee, Kraft, Proctor & Gamble og Nestlé står for næsten 50 % af kaffeproduktionen.

Her er en introduktion til et par af de største virksomheder i branchen:

 

Nestlé

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed, og det multinationalt selskab ejer over 2.000 mærker i forskellige kategorier, bl.a. kaffe, te, flaskevand, slik, supper og krydderier. 

Kaffe er en stor del af virksomhedens forretning, og mærker som Nescafe, Nespresso og Coffee-Mate er kendte verden over.

Nestles vigtigste kategori er pulverform og flydende drikke, som omfatter kaffemærker, der bruges af Nescafe, Nespresso og Starbucks. I 2020 bidrog det segment med $24,3 milliarder til virksomhedens $92,2 milliarder i omsætning. 

Med et grundlæggende driftsresultat på 22,5 procent er kategorien pulveriserede og flydende drikkevarer virksomhedens næstmest profitable.

 

Starbucks

Hvis du vil investere i et ægte kaffefirma, er Starbucks nok dit bedste bud. Den første åbnede i Seattle i USA 31. marts 1971, og Starbucks er nu verdens største kæde af kaffebarer.

Starbucks har hovedkvarter i Seattle, 140.000 ansatte og en årlig omsætning på $7,8 milliarder (2006). Kæden er repræsenteret i lande over hele verden, og den 15. juni 2007 åbnede den første skandinaviske butik i Københavns Lufthavn.

Starbucks har over 30.000 lokationer verden over, og man udvider stadig. Kina er dets næststørste marked, og Starbucks åbner ca. 500 butikker om året i landet.

Starbucks sælger også emballeret kaffe, færdiglavede drikkevarer og andre lignende produkter i supermarkeder og dagligvarebutikker ud over sine caféer. Virksomheden etablerede for nylig Global Coffee Coalition med Nestle, i et forsøg på at få det globale fødevarekonglomerat til at fremstille og sælge mange af disse produkter på nye markeder.